Ambitiøse grønne planer

Danmark grønneste jernbane med nye klimavenlige batteritog og mere gods på skinner. Nye banestrækninger og avanceret teknologi til endnu bedre service for passagerer. Det er ambitionen for Midtjyske Jernbaner de kommende år.

- Vi vil kort sagt være bedre til det hele. Give vores passagerer større oplevelser på rejsen. Udlede mindre CO2 til gavn for miljøet og skabe en attraktiv arbejdsplads for vores medarbejdere, siger Martha Vrist, direktør for Midtjyske Jernbaner, bestemt og med engageret stemme.

Hun peger ud ad vinduet og hen på de nye cykelstativer ved den gamle rødbrune, men velholdte stationsbygning i Lemvig. Solceller driver lys og låse ved stativerne, der ikke minder det mindste om traditionelle mørke cykelskure.

- Vi er i gang med omstillingen. Strøm er nøglen til bæredygtighed. Og vi går helt ned i det små, som cykelstativerne viser, fortæller hun med et bredt smil.
Midtjyske Jernbaner ansætter efter sommerferien en grøn ambassadør, der skal indsamle forslag til og undersøge, om det er muligt at gennemføre endnu flere grønne løsninger for selskabet.

Batteritog

Vigtigst bliver nye batteritog, som snart købes ind og sættes i drift om tre-fire år på strækningerne Holstebro-Skjern og Vemb-Lemvig-Thyborøn, også kaldet Lemvig-banen. Fire togsæt til den første og tre til den anden.

Indkøbene er i udbud og har taget tid. Midtjyske Jernbaner har store krav til de nye tog. Først og fremmest driftssikkerhed. De nye tog skal kunne lades op hurtigt og fungerer året rundt i Vestjyllands meget omskiftelige vej med blæst, regn, storm og saltet luft.

- Batteripakken er helt afgørende. Togene skal kunne kører året rundt i alt slags vejr. Togene skal være lette at vedligeholde. Det giver mulighed for en mere fleksibel, men også pålidelig køreplan, understreger Martha Vrist, der har hyret eksterne konsulenter for at sikre kvaliteten og kapaciteten på batterierne på de nye tog.

Infrastruktur

Hvilken tog, der købes, afgøres kort efter nytår. Men inden de kan køre så meget som en meter fra perronen, skal der opbygges en helt ny infrastruktur til strøm og lade standere, der ikke bare skal kunne lade tog op, men også elbusser og elbiler.

Det står Midtjyske Jernbaner også for i samarbejde med Klimatorium Lemvig, Region Midtjylland, Lemvig kommune samt private aktører. I planerne indgår en stor transformer- og opladerstation ved Lemvig Station.

Mere gods – havnebane i Thyborøn

Gods på skinner er miljømæssigt mere fordelagtigt end gods på lastbiler. Udledningen af drivhusgasser er mindre. En ny havnebane i Thyborøn bliver her en vigtig investering for at få gods på skinner til og fra Thyborøn.

- Vi skal bygge infrastruktur til godstransport. Vi har kunder, der kommer og spørger på grund af grøn omstilling. Efterspørgslen er større. Læg dertil, at Thyborøn Havn er en vigtig hub for gods til Norge, forklarer Marthe Vrist, der om gods arbejder sammen med tyske DB Cargo.

En ny havnebane i Thyborøn kræver store investeringer. I runde talt 100 millioner kroner, men så indgår også en omfartsbane ved Lemvig, så godstog ikke skal ind og vende.  Et sådant byggeri kræver meget planlægning, inden det kan gå i gang, og finansieringen er heller ikke på plads.

Indtil det sker, vil Midtjyske Jernbaner renovere det gamle havnespor på Thyborøn Havn, så de kan komme i gang med gods til og fra Thyborøn. Arbejdet med at renovere det gamle spor, håber Midtjyske Jernbaner, kan komme i gang inden udgangen af 2021.

Ambitiøse planer for passagerer

Punktlighed er helt afgørende for passagerer. Her scorer Midtjyske Jernbaner højt. Køreplanen holdes næsten 100 procent året rundt.

- Det skal vi fortsat gøre. Men vi arbejder også med nye billettyper, der skal gøre togture mere attraktive. Vi installerer nyt udstyr, så vi kan følge passagerstrømme og dermed skabe de bedste rejser for passagererne, siger togdirektøren.

Midtjyske Jernbaner arbejder med billetter, så passagerer kan komme rundt i landet på én billet. Det er ikke muligt i dag. Der arbejdes med pakkerejser i kombination med busser, så kunder kan køre til for eksempel Søndervig fra turistområder i Lemvig Kommune.
 
Billetter og rejsekort bliver elektroniske. Der er med dagens teknologi lettere. Billetautomater bliver en saga blot med nye tog.

- Samtidigt med at vi bliver landets grønneste jernbane, er det afgørende, at vi bliver mere effektive og får mere kørsel og dermed bedre betjening af passagerer. Vi vil maksimere service og oplevelser for vores kunder. Så får vi også flere til at køre med tog, og det gør transporten endnu grønnere, siger Martha Vrist.